8 játékötlet térbeli tájékozódás fejlesztéséhez nagyoknak, iskolába készülőknek!

Most csupán kiemelném, hogyha iskolába készültök nem árthat pár gyakorló feladat, akár az előző blogbejegyzésben összegyűjtött gyakorlatokból is, hiszen az írás, olvasás és számolási képességekhez is nagy szükség van a testséma, térbeli tájékozódás megfelelő fejlettségi szintjére.
Nagyon fontos, hogy a gyermek képes legyen először a saját testén tájékozódni, testrészeit megismerni, tudja hol van az alatta, fölötte, mellette, mögötte stb., tudja a jobb és bal oldalát, ismerje az irányokat síkban is, sor és oszlop fogalmát, tudjon balról jobbra sort követni.
Kiemelten fontos megjegyezni a mozgás jelentőségét a térbeli tájékozódás fejlődésében, hiszen ahhoz, hogy a téri orientáció megfelelő legyen, mindent gyakoroljunk először térben, és majd csak utána jöhet a papír.
Szintén gyakoroljuk tükör előtt, vagy, ha mi mutatjuk a gyerkőcnek, legyünk vele szemben, de figyeljünk, hogy nekünk úgy kell mozogni, mintha a tükörbe nézne, tehát ellentétesen mutatjuk, mint, ahogy mondjuk.
És akkor jöhetnek a feladatok!
1. Álljunk egymással szemben, vagy a tükör előtt, és mutassuk. Először azonos oldalon. Érintsd meg a bal kezeddel a bal füledet, bal bokádat, bal térdedet, bal derekadat. Azután csere, jobb kezeddel a jobb válladat, jobb combodat, jobb nagylábujjadat.
2. Majd keresztbe érintünk, bal kézzel a jobb sarkadat, bal kézzel a jobb csuklódat, jobb kézzel a bal talpadat, jobb kézzel a bal könyöködet (olyat mondjuk, ami még nem volt)
3. Építsünk akadálypályát a szobában, kössük be a gyermek szemét, és anya irányítja őt, pl.: lépj jobbra egyet, balra kettőt, előre egyet. Ha sikerül végigmenni az akadályokon, megtalálja a kincset, ami lehet egy apró ajándék, egy ropi, vagy puszi, pacsi, matrica.
- Nehezítésként lehet érintéssel is irányítani, például, ha azt szeretnénk, hogy lépjen egyet előre, akkor megérintjük a homlokát, ha balra akkor a bal vállát, jobbra jobb vállát, hátrafelé pedig a hátát.
4. Célbadobáshoz rakjunk ki kosarakat, három oszlop és három sor legyen, 3-3 kosárral, tehát összesen 9 kosárra lesz szükségünk, a gyerkőcnek utasítás útján kell célba dobnia.
„Dobd a karikát jobbról a második kosárba, első sorban az utolsó kosárba, az utolsó sorban a középső kosárba, a középső oszlopban a legalsó kosárba….„ és így tovább az összesre célozzunk. Gyakoroljuk vele a bal- jobb differenciálást, és a sor és oszlop fogalmát.
5. Pálcikák tükörképének kirakása. Rakjunk egy hosszú ragasztószalagot a földre. Szívószálból vagy pálcikából építsünk a ragasztó egyik oldalára egyszerű formákat. A gyerkőcnek a másik oldalra, színnek és elhelyezkedésnek megfelelően pontosan ugyanúgy kell felépítenie.
- nehezítésként emlékezetből, 10mp-ig lehet nézni, letakarjuk, majd emlékezetből kell felépíteni
6. Jöhet a papír! Vegyünk egy A/4-es papírlapot, rajzoljunk a lap bal felső sarkába egy napocskát, jobb alsó sarkába egy fát, középre egy madárkát, lent középre rajzoljunk egy kastélyt, mellé egy királylányt, a papír jobb felső sarkába egy kék felhőt, mellé egy sötét felhőt, a sötét felhő alá esőt, a királylány fölé pedig egy szivárványt.
7. Fordítsuk meg a papírt, sorminta színezése, rajzoljunk kerítést a lap egyik végéből a másikba, majd színezzük ki minta alapján, előrajzoljuk a mintát és a gyerek folytatja, kettő vagy három színnel, „olvassuk” is el a sort, mondjuk végig a színeket. Lehet sárga-zöld-sárga-zöld, vagy piros- kék-barna-piros-kék-barna.
8. Ellentét játék: Most lehet ellenkezni!
Mondunk egy utasítást, és a gyerkőc az ellentétét csinálja. Pl.: emeld fel a jobb kezedet- bal kezét kell felemelni, hajtsd előre a fejedet- hátra kell hajtani, állj a bal lábadra- jobb lábára kell állnia